Menu

دانلود مقاله تحقیق پایان نامه

دانلود تحقیق پایان نامه مقاله رشته و گرایش : ادبیات برق عمران تاریخ شیمی فیزیک حسابداری روانشناسی مدیریت حقوق و..

پایان نامه درباره وب سایت و ورزش//تاریخچه رایانه

این واقعیتی است که فناوری ارتباطی از قبیل اینترنت، نسبت به زندگی ما، نه تصادفی، بلکه اصل هستند. از این منظر است که باید توجه داشت اینترنت به شکل تصادفی در شرایط نوگرایی واکنشی به وجود نیامده است. اینترنت، با توجه به نیاز­ها و علایق خاص ایجاد شده و توسعه یافته است. اما علی رغم استفاده از همه فناوری­های نوین، استفاده از اینترنت و پیامد­های ان کاملاً قابل پیش بینی نبوده است. شاید مبالغه امیز نباشد که همزمان با پانسیر پزوهشگر فرانسوی نتیجه بگیریم که اینترنت آیینه تمدن غرب است که در طول مدتی در حدود 15 سال از مرحله محدود و اولیه خود یک وسیله ارتباطی میان دانشگاهی به یک شبکه جهانی تبدیل شده است و در عین حال از یک سو با متعالی­ترین خواسته­ها و از سوی دیگر با فرودست­ترین تمنیات افراد آمیختگی کامل پیدا کرده است. بر این اساس ناپسند­ترین چیز­ها نیز موفق شده­اند در یک فضای مجازی و دور از دسترس مستقیم برای خود جایی پیدا کند و زمینه را برای بروز انحرافات و جرایم این بار واقعی و نه مجازی هموار کند.

یونسکو در اثری با عنوان “حافظه جامعه اطلاعاتی” که آن را به مناسبت نشست 2003 سران جهان درباره جامعه اطلاعاتی انتشار داد، کاربرد­های تثبیت شده در اینترنت را در چند عرصه به صورت زیر طبقه بندی می­کند:

  1. به عنوان ابزار اطلاعات و دیالوگ؛ که اجازه تبادل پیام مستقیم و همزمان را به شرکت کنندگان مختلف می­دهد و باعث تبادل تقریبا همزمان شده است.
  2. به عنوان ابزاری برای یافتن اطلاعات غول آسا­ترین منبع اطلاعاتی؛ که با ارتباطات دو سویه دینامیک پایگاه­های داده رسانی و کمک موتور­های جستجو تحقیق یافته است.
  3. به عنوان حامل نوین نشر الکترونیک ومکمل و در برخی از موارد جایگزین شیوه سنتی توزیع محتوا.
  4. به عنوان ابزار همگرایی و تلفیق متون تصاویر ثابت و متحرک، صدا و تولید دیداری- شنیداری در جهت ایجاد وجود تازه­ای از بیان و تجسم بخشی به افکار و به خلاقیت­های انسان است (روزنفلد و توماس، 2012).

4.2.2. تاریخچه فناوری اطلاعات در ایران

1.4.2.2. تاریخچه رایانه

تاریخچه رایانه در ایران را می­توان به 4 دوره تقسیم کرد:

پیدایش؛ رایانه در سال 1341 وارد ایران شد. بدین ترتیب پیدایش رایانه در ایران تقریبا 10 سال بعد از ظهور رایانه در کشور­های صنعتی بود.

توسعه؛ دوره توسعه رایانه در ایران از سال 1350 آغاز و تا سال 1360 ادامه یافت. این دوره همراه با رقابت زیاد برای خرید سخت افزار، پیاده سازی سیستم­های عظیم نرم افزاری، استخدام هرچه بیشتر نیروی انسانی و دنبال کردن برنامه­های جامع با توجه به واقعیت­های فنی و نیروی انسانی کشور بود.

بازنگری؛ با ظهور انقلاب اسلامی، در زمینه­ی رایانه تغییر و تحولاتی صورت گرفت و در نهایت تا سال 1359 یکسری بازنگری کلی انجام شد.

بلوغ؛ پس از بازگشایی دانشگاه­ها در سال 1362 مرحله بعدی رشد رایانه آغاز شد و هر دو شاخه­ی نرم افزار و سخت افزار توسعه فراوانی یافتند، از مهمترین کار­های این دوره می­توان پردازش خط و زبان فارسی را نام برد (ملكي، 1389).

 

2.4.2.2. تاریخچه اینترنت در ایران

اولین ارتباط ایران با شبکه اینترنت به صورتست الکترونیک بود و ارتباط به صورت موقت و از طریق اتریش با شبکه برقرار شد. در سال 1371 ارتباط با شبکه اینترنت به صورت دائمی برقرار شده و پس از آن سرویس دهی با جامعه علمی این کشور توسط این مرکز آغاز شد. یک سال بعد گروه ایران در این شبکه رسما در سراسر جهان مورد شناسایی قرار گرفت و این مرکز به عنوان اولین مرکز خدمات اینترنت ایران شناخته شد. از سال 1373 شرکت­های خصوصی نیز به عنوان مرکز سرویس دهی اینترنت در ایران فعالیت خود را آغاز کردند. قبل از آن شرکت مخابرات ایران فعالیت­هایی را برای ساخت یک شبکه­ی ملی اطلاعات آغاز کرده بود که چندان نتیجه بخش نبود.

5.2.2. زیرساخت­های فناوری اطلاعات

بدون شک از آنجایی که فناوری اطلاعات یک تکنولوژی فنی و مهندسی است توجه به زیر ساخت­ها و بنیاد­های این فناوری برای بکارگیری آن در فرآیندی به این حساسی، بسیار مهم می­باشد. در واقع باید گفت که اساس این فناوری، زیرساخت­های فنی-تکنیکی آن است که در برگیرنده مسائل سخت افزاری، نرم افزاری و مسائل جنبی آن از جمله امنیت و همچنین گستره به کارگیری آن است. آینده دموکراسی الکترونیکی به ایجاد ساختار­های فنی نیاز دارد که نه فقط برای تجارت بلکه برای اهداف دموکراسی مشارکتی نیز سودمند باشند. فرایند­های مشارکتی را باید برای فضای مجازی طراحی کرد و این امر، در ابتدا به توسعه ابزار­هایی برای تسهیل اداره شورا و سپس توسعه روش­هایی برای پیاده سازی آن­ها در موسسات سیاسی و اجتماعی نیاز دارد (شين، 2004). در دموکراسی الکترونیکی بایستی به تجهیز زیرساخت­ها و نیز نرم افزار­های مورد نیاز و طراحی پایگاه­ها مبادرت نمود؛ به طوری که کاربران بتوانند به سهولت به آن دسترسی داشته باشند. کاربران نیز بایستی از تجهیزات لازم با حداقل امکانات برخوردار باشند تا بتوانند در این فرایند مشارکت داشته باشند.

زیرساخت IT در مرحله اول نیازمند وجود یک زیرساخت اطلاعاتی است که در آن تمامی دستگاه­ها و وسایل ارتباطی نظیر تهیزات مخابراتی، رادیو وتلویزیون قرار خواهد گرفت. زیر ساخت اطلاعاتی به منزله فونداسیون زیر ساخت IT مطرح است و امکان ارائه خدمات اطلاعاتی را با کیفیت مطلوب فراهم می­نماید. بر همین اساس می­توان IT را مشتمل بر سه بخش اساسی زیر در نظر گرفت:

  • زیر ساخت اطلاعات[1]
  • فناوری اطلاعات
  • کاربرد­های اطلاعات[2].

 

[1] Information infrastructure

[2] Information Applications