منافع تجارت الکترونیکی :”پایان نامه درباره تجارت الکترونیکی”

دانلود پایان نامه

منافع حاصل از تجارت الکترونیکی را می توان در سه طبقه به شرح ذیل تقسیم بندی کرد:

2-1-7-1)منافع برای سازمان ها

این منافع به شرح ذیل می باشند:

  • دسترسی جهانی : تجارت الکترونیکی باعث گسترش بازار محلی به بازارهای ملی و بین المللی می شود. با کمترین هزینه سرمایه گذاری ، شرکت می تواند به آسانی و به سرعت، مشتریان بیشتر، تأمین کنندگان بهتر و شرکای تجاری مناسب تر در سطح جهانی پیدا کند.
  • کاهش هزینه ها : تجارت الکترونیکی هزینه ایجاد، پردازش ، توزیع ، ذخیره و بازیابی اطلاعات کاغذی را کاهش می دهد.
  • تک محصولی(تخصصی)شدن کسب و کار : تجارت الکترونیکی ،امکان تخصصی شدن کسب و کارها را فراهم می کند.
  • بهبود زنجیره تأمین : تجارت الکترونیکی می تواند با کمک مدیریت زنجیره تأمین ،موجودی ها و هزینه های سربار و نیر تأخیرات تحویل را کاهش دهد.
  • ساعت کار شبانه روزی : کسب و کار همیشه در اینترنت باز بوده و ساعت اتمام کار ندارد.
  • سفارشی سازی : با استفاده از تجارت الکترونیکی، امکان سفارشی سازی محصولات و خدماتی که منجر به ایجاد مزیت رقابتی برای سازمان می گردند، فراهم می شود.
  • کاهش زمان پیاده سازی محصول : تجارت الکترونیکی باعث کاهش زمان بین سرمایه گذاری و تولید محصولات و خدمات می گردد.
  • بهبود ارتباط با مشتری : تجارت الکترونیکی امکان برقراری روابط نزدیک با مشتریان را برای شرکت ها حتی در زمانی که پای واسطه ها در میان است، فراهم می کند.
  • کاهش هزینه های ارتباطی : تجارت الکترونیکی باعث هزینه های ارتباطات می شود.اینترنت ارزان ترین راه ارتباطی است.
  • به روز بودن مطالب مربوط به شرکت : تمامی اطلاعات مربوط به شرکت از جمله قیمت محصولات ، توسط تجارت الکترونیکی می توانند به روز باقی مانده و هر لحظه تغییر کنند.

سایر منافع شامل بهبود دیدگاه مشتری نسبت به شرکت ، بهبود ارائه خدمات به مشتری، ظهور شرکای تجاری جدید، سهولت فرآیندها، کاهش زمان تحویل ، بهبود بهره وری ، حذف کاغذ بازی ، دسترسی بیشتر به اطلاعات ، کاهش هزینه های حمل و نقل و افزایش انعطاف پذیری می شوند.

2-1-7-2)منافع برای مشتریان

منافع تجارت الکترونیکی برای مشتریان به شرح ذیل است:

  • در دسترس بودن شبانه روزی کسب و کارها : تجارت الکترونیکی این امکان را به مشتریان می دهد که در طول 24 ساعت شبانه روز،از هر جایی بتوانند خرید کرده و تبادلات مورد نیاز خویش را انجام دهند.
  • ارائه بیشترین محصولات و خدمات : تجارت الکترونیکی قدرت انتخاب مشتریان را بالا می برد.آنها می توانند محصولات مورد نیاز خود را از بین محصولات فروشندگان متنوع بی شمار انتخاب کنند.
  • دریافت محصولات و خدمات سفارشی
  • دریافت محصولات و خدمات ارزان قیمت : مشتریان می توانند با کمی جستجو به ارزان ترین محصولات و خدمات به راحتی دسترسی پیدا کرده و از هر جایی که دوست دارند،خرید کنند.
  • امکان تحویل سریع : در بعضی مواقع ، بخصوص در مورد محصولات دیجیتالی ، تجارت الکترونیکی امکان تحویل سریع را فراهم می کند.
  • دسترسی به اطلاعات : مشتریان می توانند در زمان بسیار کمتری (به جای روز یا هفته ) به اطلاعات طبقه بندی شده دسترسی پیدا کنند.
  • مشارکت در حراجی ها : تجارت الکترونیکی امکان مشارکت در حراجی های مجازی را به مشتریان می دهد.
  • دسترسی به جوامع الکترونیکی : تجارت الکترونیکی امکان تعامل مشتریان با مشتریان دیگر و تبادل تجربیات بین آنها را فراهم می سازد.
  • حذف مالیات فروش : در بسیاری از کشورها ، کسب و کارهای الکترونیکی از پرداخت مالیات معاف هستند.

2-1-7-3)منافع برای جامعه

منافع تجارت الکترونیکی برای جامعه به شرح ذیل است:

  • ارتباط از راه دور : تجارت الکترونیکی، به افراد بیشتری امکان کار در خانه را می دهد ، بنابراین زمان کمتری برای خرید صرف می شود که منجر به کاهش ترافیک و آلودگی هوا می شود.
  • افزایش استانداردهای زندگی : تجارت الکترونیکی، باعث فروش بعضی از محصولات با قیمت پایین تر شده است.بنابراین قدرت خرید افراد بالاتر رفته و به این استاندارد زندگی نیز افزایش می یابد.
  • احساس امیدواری در قشرهای کم درآمد : تجارت الکترونیکی، باعث دستیابی مردم کشورهای جهان سوم و نیز روستائیان به محصولات و خدماتی می شود که قبلاً امکان دسترسی به آنها وجود نداشت.این موضوع منجر به یادگیری حرفه ها و کسب مدارج دانشگاهی خواهد شد.
  • دسترسی به خدمات عمومی : تجارت الکترونیکی، باعث تسهیل در ارائه خدمات عمومی ، مانند بهداشت و نگهداری ،آموزش و توزیع خدمات دولتی با هزینه پایین و کیفیت بالا می شود.
دانلود پایان نامه
این نوشته در مقالات و پایان نامه ها ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.