مراکز آموزش عالی-:پایان نامه درباره از نگاشت ادراکی فازی

دانلود پایان نامه

اهداف مراکز آموزش عالی

سازمان‌های آموزشي در صورتي وظيفه خود را به نحو احسن به انجام مي­رسانند که مسير آينده جامعه را روشن نمايند و آينده­ساز بودن از مشخصه­هاي اصلي آن‌هاست. تبيين چشم­انداز براي اين­گونه سازمان‌ها امري ضروري است] 2[. علت وجودي سازمان‌های آموزشي و غير انتفاعي، انجام مأموریت‌های اصلي محوله مي­باشد نه اهداف مالي و سودآوري و یکی از انتظارات جوامع از مجموعه­های دانشگاهی، تلاش جهت ارائه راه‌حل‌هایی برای مشکلات جامعه است [9]. اگر با دیدی وسیع و کلی به آموزش عالی بنگریم می‌توان هدف‌های کلی زیر را بیان کرد:

  • آموزش و انتقال فرهنگ و یافته‌ها به طالبان آن
  • پژوهش و اکتشاف دانش نو

دو هدف ذکر شده به علت کلی بودن و پیچیدگی، به آسانی قابل سنجش نیست. بنابراین هدف­های کلی به شش هدف ویژه زیر که اندازه­گیری و سنجش آن­ها آسان‌تر است تقسیم می‌شود [15]:

  • پرورش هر چه بیشتر شهروندانی بالغ از نظر فکری و جسمی.
  • فراهم کردن زمینه مساعد و مناسب چه از نظر تجربی و چه از نظر علمی برای آن گروه که رهبران فردا خواهند شد.
  • تربیت نیروی انسانی ماهر و نیمه ماهر برای تأمین نیازهای بازار کار یک جامعه صنعتی و پیشرفته.
  • انتقال ارزش در جامعه. در واقع عمل انتقال ارزش‌ها یکی از راه‌های ارتباط میان آموزش عالی و جامعه است و از طریق توجه به این هدف، می‌توان از گسیختگی میان جامعه و آموزش عالی کاست و هر دو را در رسیدن به هدفی مشترک همگام و هماهنگ ساخت.
  • نگهداری و حفاظت مواد علمی، ادبی و هنری با ایجاد کتابخانه­ها، موزه­ها و مانند آن.
  • اکتشاف و خلاقیت در دانش و پژوهش جهت یافتن حقایق.

2-2-4- کارکردهای اصلی آموزش عالی

سه کارکرد اصلی مجموعه‌های دانشگاهی یا نظام آموزش عالی امروز که یونسکو بر آن تاکید دارد عبارتند از [15]:

  • کارکرد نخست : پژوهش (تحقیق) یا تولید دانش.
  • کارکرد دوم: آموزش یا انتقال دانش.
  • کارکرد سوم: خدمات یا اشاعه و نشر دانش.
  • پژوهش

پژوهش یا تولید دانش مهم‌ترین کارکرد در مجموعه آموزش عالی است و مراکز این تولید دانشگاه‌ها هستند. پژوهش، “کنشی عقلانی و فرآیندی خردمندانه و منظم است که با بازنگری، نقد و پالایش و یا تولید و خلق اندیشه منجر می‌شود”. این فرآیند با پرسش و یا پرسش‌هایی آغاز و با پاسخ یا پاسخ‌هایی نسبتاً قانع کننده به آن پرسش یا پرسش­ها به فرجام می­رسد. البته این فرجام نسبی است و خود نیز آغاز دیگری است و معمولاً به طرح  پرسش یا پرسش‌هایی جدیدتر و ارائه پاسخ یا پاسخ­هایی پیچیده­تر و حرکت از سطح به عمق و از دانی به عالی منجر می‌شود. در فرآیند چنین حرکتی است که تولید، تبادل و ذخیره اطلاعات یعنی توسعه و تکامل فرهنگی و به طبع آن، توسعه جامعه و همه وجوه و ابعاد اجتماعی، سیاسی و اقتصادی آن تحقق می‌پذیرد. به طوری که می‌توان گفت پژوهش یکی از اصلی­ترین و مستمرترین عوامل و شاخص‌های توسعه هر جامعه و سطح توسعه و شرایط عینی و ذهنی حاکم بر آن جامعه پیوستگی وجود دارد [15].

  • آموزش

دومین کارکرد اصلی آموزش عالی، انتقال دانش تولید شده به نسل‌های جوان به منظور تربیت دانش آموختگان فرهیخته و نیروی انسانی متخصص برای جامعه است. دانشگاه در جوامع صنعتی نوین، با تربیت دانش آموختگان فرهیخته، عامل اصلی پیدایش و شکل­گیری اندیشه­ها و جهان­بینی­های نو و نهضت­های فلسفی و اجتماعی و نیز مکانی مناسب برای تضارب افکار هستند. همین دانشگاه­ها، از سوی دیگر و به طور هم زمان، تأمین کننده نیروی انسانی متخصص برای بخش­های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی هم به شمار می‌آیند [15].

  • اطلاع رسانی (نشر دانش)

سومین کارکرد اصلی آموزش عالی، اشاعه و نشر دانش تولید شده است. تفکیک امر پژوهش از اطلاع رسانی ناممکن به نظر می­رسد. اصولاً اطلاع­رسانی در بستر فعالیت­های علمی متکی به پژوهش زاده می­شود، می­بالد و ثمر می­دهد. به بیان دیگر از آنجا که تحقیق مبنای اساسی همه تصمیم‌های مهم تلقی می‌شود، بر اطلاع­رسانی نیز تاکید بسیار می­ورزند. پژوهش­های جدید مکمل دانسته­های علمی­اند به شرط این که اطلاع­رسانی محتوایی پژوهش­های تازه را به گونه­ای زودیاب سازماندهی و در گستره مناسب اشاعه دهد [15].

دانلود پایان نامه
این نوشته در مقالات و پایان نامه ها ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.