كارآفريني  فردي/پایان نامه درباره شخصیت وکارآفرینی

دانلود پایان نامه

كارآفريني  فردي

فرآيندي است كه كارآفرين از ايده اوليه تا ارايه محصول خود به جامعه، كليه فعاليت كارآفرينانه را با ايجاد يك بنگاه اقتصادي جديد، به طور مستقل طي می‌كند. انگيزه‌های متفاوتي در افراد وجود دارد كه سبب می‌شود به طور مستقل كار كنند، يكي از اين انگيزه‌ها استقلال طلبي است كه از قوي ترين نيازهاي فرد كارآفرين ذكر شده است، او می‌خواهد كارها را به شيوه خود انجام دهد و كار كردن براي ديگران براي او سخت است، زيرا او همواره اعتقاد دارد كه بهتر از هر كس ديگري می‌تواند از عهده كار برآيد و همچنين نياز به پيشرفت و احتياج به رضايت مندي شغلي از جمله انگيزه هايي است كه شخص را به ايجاد يك بنگاه اقتصادي مستقل و يا يك فعاليت مستقل تحريك و ترغيب می‌نمايد(سعيدي كيا، 1385، ص25).

هنوز يك تعريف جامع كه مورد توافق كليه يا اكثريت صاحب نظران باشد، وجود ندارد، اما می‌توان كارآفرين مستقل را به صورت‌های زير تعريف كرد:

  • فردي كه مسئوليت اوليه وي جمع آوري منابع لازم براي شروع كسب و كار است و يا كسي كه منابع لازم براي شروع و يا رشد كسب و كاري را بسيج می‌نمايد و تمركز او بر نوآوري و توسعه فرآيند، محصول و يا خدمات جديد می‌باشد( احمدپور، 1378،ص 4).
  • كسي كه فرصت‌ها را كشف می‌كند و تقاضا را پيش بيني می‌كند و خطر ناشي از نوسانات آن را به عهده می‌گيرد. در فرآيند توليد، عامل سازماندهي و مسئول تصميماتي از قبيل اين كه: ” چه توليد شود؟ چقدر توليد شود؟ و يا با چه روشي توليد شود؟” می‌باشد (صمدآقايي، 1378، 17).
  • كسي كه با معرفي محصولات و خدمات جديد، ايجاد شركت‌های جديد و يا بهره برداري از مواد اوليه جديد، وضع اقتصادي موجود را به هم می‌ريزد و سبب رشد و توسعه اقتصادي می‌شود. ( همان منبع).

14-2-2- كارآفريني سازماني [1]

فرآيندي است كه كارآفرين تحت حمايت يك سازمان، فعاليت‌های كارآفرينانه خود را به ثمر می‌رساند. رقابت تنگاتنگ و شديد بين شركت‌ها و سازمان ها، كاهش كارآمدي مديريت سنتي در اين عرصه و رشد سريع شركت‌های كوچك، سبب شد كه سازمان‌ها اهميت ويژه اي براي نوآوري قايل شوند، زيرا نوآوري را تنها تضمين خود براي بقاء در عرصه رقابت می‌دانستند، از اين رو سعي كردند افراد خلاق و كارآفرين را كه پديد آورندگان اصلي محصولات و خدمات نو در سازمان بودند، تشويق و ترغيب كنند كه در سازمان بمانند و ايده‌های خود را در سازمان محقق سازند. ” پينكات” اين افراد را كارآفرينان سازماني نام نهاد.

” پينكات” در سال 1985 واژه ” Intrapreneur” را ابداع نمود و كارآفرين سازماني را فردي تعريف كرد كه در سازمان‌های بزرگ همچون يك كارآفرين مستقل فعاليت می‌نمايد و فعاليت وي، ايجاد واحدهاي جديد در سازمان، ارايه محصولات، خدمات و فرآيندهاي جديد می‌باشد كه شركت‌ها را به سوي رشد و سودآوري سوق می‌دهد( احمدپور، 1378،ص 136).تعريفي كه” پينكات”  ارايه می‌دهد شباهت زيادي با كارآفريني مستقل دارد، تنها تفاوت آن در اين است كه در داخل سازماني كه از قبل بوجود آمده است انجام می‌پذيرد.

” شومپيتر” عمده فعاليت‌های كارآفرينان سازماني را شامل توسعه كالا و خدمات جديد، معرفي     روش‌های جديد توليد، تشخيص بازارهاي جديد، پيدا كردن منابع جديد و توسعه و بهبود سازمان می‌داند ( صمدآقايي، 1378، ص20).

كارآفرينان سازماني نمي توانند به راحتي از كنار مسائل و مشكلاتي كه می‌بينند، بگذرند. انتهاي همه مسائل را باز می‌دانند و همواره به دنبال راه حلي براي آن‌ها می‌باشند. هميشه طرح و ايده جديدي در ذهن می‌پرورانند و هرگز از عملكرد فعلي راضي نيستند. آن‌ها آرمان گرا هستند و توانايي خوبي در تبديل فكرها و ايده‌ها به واقعيتي سودآور دارند و بالاخره اين كه كارآفرينان سازماني، با ايجاد نوآوري در سازمان سبب تحول اساسي در آن شده و همواره پيشتاز و پيشگام توسعه محصولات و خدمات جديد هستند و معمولاً فرآيند نوآوري را از شكل گيري ايده اوليه تا بوجود آمدن محصول و يا خدمات جديد و يا اصلاحي در ساختار توليد، خود بر عهده می‌گيرند و در كليه فرآيند ناظر و يا مجري هستند.

[1].  Intrapreneur

دانلود پایان نامه
این نوشته در مقالات و پایان نامه ها ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.