عوامل موثر بر گردشگری:پایان نامه ارائه مدلی جهت بازاریابی گردشگری

دانلود پایان نامه

عوامل موثر بر گردشگری و بازاریابی گردشگری

همانطور که بیان گردید امروزه در ایران به منظور توسعه همه جانبه و پایدار و همچنین جایگزینی منابع جدید به جای منابع نفتی، نیازمند استفاده از تمامی امکانات و قابلیت­های کشور هستیم. در این راستا، توسعه صنعت گردشگری که اقتصاددانان، آن را سومین پدیده اقتصادی پویا و رو به رشد پس از صنعت نفت و خودروسازی در جهان می­دانند، به عنوان نیاز اساسی کشور مطرح می­باشد. از این رو بررسی عوامل موثر بر توسعه این صنعت در کشور بسیار ضرورت دارد. در این راستا ضعف بازاریابی گردشگری را می­توان یکی از موانع توسعه گردشگری ذکر کرد (ابراهیم­زاده و یاری، 1390). بنابراین باید عواملی که بر فرآیند بازاریابی گردشگری تاثیر گذار هستند، شناسایی شود تا با استفاده از آن­ها به بهبود بازاریابی گردشگری کمک کرد.

اینسکیپ[1] (1991)، اشاره می­کند که برای توسعه موفق گردشگری، باید به زیرساخت­های مناسب آن اقدام شود. او بیان می­کند که برای کشورها و مناطق کمتر توسعه یافته که اغلب زیرساخت­های محدودی دارند، وجود و گسترش آن عامل حیاتی به شمار می­رود.

بن و دای[2] (2005)، ذهنیت و جذابیت مقصد را مطرح نموده­اند که در بازاریابی گردشگری نقش دارد و آن اشاره به متغیرهایی دارد که از نقطه نظر بازدیدکنندگان مهم تلقی می­شوند (فرزین و نادعلی­پور، 1390). در پژوهش این­رایت و نیوتن[3] (2004)، اشاره شده است که مقصد گردشگری در صورتی رقابتی است که بتواند گردشگران بالقوه را جذب نموده و راضی کند و این رقابت هم به وسیله عوامل خاص گردشگری و هم به وسیله طیف گسترده­ای از عواملی همچون تبلیغات مقصد و توسعه مقصد، که بر ارائه­دهندگان خدمات گردشگری تاثیرگذار است، تعیین می­شود.

زهرر[4] (2009)، نیز اصلی­ترین مشکلات و موانع صنعت جهانگردی را موانع تشکیلاتی و سازمانی، وجود سازمان­های موازی و ناهماهنگی بین سازمان­های دست­اندرکار جهانگردی می­داند. ویلیامز[5] (2006)، نیز وضعیت اماکن تاریخی و آثار باستانی، تسهیلات اقامتی و ایجاد دفترهای بازاریابی و اطلاع­رسانی را از عوامل موثر در توسعه صنعت گردشگری می­دانند. گیل­مور[6] (2002)، حفظ و مرمت جاذبه­های گردشگری و توجه به آن­ها، تاکید بر استفاده از معماری سنتی در ساخت مکان­های گردشگری و ایجاد زیرساخت­های مناسب به افزایش ورود گردشگران را در توسعه صنعت گردشگری موثر می­داند.

فرزین و نادعلی­پور (1390)، در پژوهششان نتیجه گرفتند که 5 عامل برنامه­ریزی، خط­مشی مقصد، مدیریت مقصد، جاذبه­های محوری، منابع پشتیبان و عوامل تقویت­کننده بر مقصدهای گردشگری تاثیرگذار هستند. سعیدا اردکانی و همکاران (1389)، در پژوهششان نشان دادند که عوامل نگرش ایرانی­ها نسبت به گردشگران، سبک زندگی، آداب و رسوم و فرهنگ ایرانیان، امنیت و اطمینان خاطر، و تنگناهای ارتباطی در راس عواملی هستند که رضایت گردشگران خارجی در شیراز را فراهم می­آورند. قدیری معصوم و همکارانش (1392)، در پژوهششان نتیجه گرفتند که شاخص­های تبلیغات، مردم و محصول در اثرگذاری بر توسعه توریسم روستایی دارای اهمیت بیشتری هستند.

اکبری و ابونوری (1393)، در پژوهششان عواملی از قبیل عوامل اقتصادی (تابع تقاضای گردشگری و سایر عوامل)؛ عوامل سیاسی (مثل استنباط گردشگر از مقصد)؛ و عوامل طبیعی را در جذب گردشگران خارجی موثر می­دانند.

[1] Inskeep

[2] Bonn & Dai

[3] Enright & Newton

[4] Zehrer

[5] Williams

[6] Gilmore

دانلود پایان نامه
این نوشته در مقالات و پایان نامه ها ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.