Menu

دانلود مقاله تحقیق پایان نامه

دانلود تحقیق پایان نامه مقاله رشته و گرایش : ادبیات برق عمران تاریخ شیمی فیزیک حسابداری روانشناسی مدیریت حقوق و..

روشهای آموزش کارآفرینی/:پایان نامه درباره آموزش کارآفرینی

دانلود پایان نامه

روش های آموزش کارآفرینی

در دهه های پیشین روش های آموزش نسبت به امروزه محدود بودند و تعداد روش های آموزش به تعداد انگشتان دست نمی رسید. امروزه با پیشرفت فناوری های جدید، روش های آموزش بسیار متنوع گشته اند.

برای بررسی اینکه چه روش های مختلف آموزشی در تدریس کارآفرینی کاربرد دارد؛ نیاز به داشتن اطلاعاتی درباره انواع مختلف روش های تدریس و یادگیری است. همچنین باید مشخص کرد که چه سبک های یادگیری مختص و ویژه یادگیری کارآفرینی بوده و با تدریس غیر کارآفرینی متفاوت است؟

گارتنر[1] و وسپر[2] در سال 1994 بر روی 44 دوره کارآفرینی برگزار شده در دانشکده های بازرگانی و مهندسی در 12 کشور مختلف پژوهشی انجام دادند. در این پژوهش از مدرسان دوره کارآفرینی خواستند که مشخص نمایند در آموزش این دوره ها از چه روش های جدیدی استفاده می کنند و همچنین از تجارب موفق یا شکست در زمینه تدریس بگویند. علاوه بر آن هیلز[3] در سال 1988 بر روی روش های مختلف تدریس کارآفرینی مطالعه ای انجام داد تا بداند که کدام یک از روش های تدریس کارآفرینی کاربرد بیشتر و مهمتری دارد؟ در بین انواع روش های مختلف تدریس نوشتن طرح کسب و کار جدید مهمترین روش بود.سایر روش های تدریس که مهمتر بودند عبارت بودند از: دعوت از کارآفرینان به عنوان سخنران میهمان، تحلیل موردهای کسب و کار، سخنرانی استاد و استفاده از متون مربوط به کسب وکار.

با توجه به اينكه هر يك از برنامه‌هاي آموزش كارآفريني با هدف خاص براي گروه ويژه‌اي طراحي مي‌شود و شركت‌كنندگان در دوره‌هاي مختلف نيازهاي دانشي، بينشي و مهارتي متفاوتي دارند، به‌طور قطع دوره آموزشي خاصي براي افراد و گروه‌هاي مختلف از بعد تخصصي و علمي موردنياز است تا اهداف طراحي شده در شركت‌كنندگان اين دوره‌ها تحقق يابد. از اين رو دوره‌هاي آموزشي را مي‌توان در دو سطح «عمومي» و «تخصصي» طبقه‌بندي كرد:

 

– دوره‌هاي عمومي: به طور عام براي تمام شركت‌هاي توليدي و خدماتي ارايه مي‌شود و به آموزش مجموعه‌اي از دوره‌ها در عرصه كارآفريني به شرح زير مي‌پردازد:

– ارايه مقالات و سخنراني‌ها و مطالب متنوع توسط اساتيد، صنعتگران و كارآفرينان موفق .

– ارايه دانش و مهارت لازم براي تأسيس شركت (شامل جنبه‌هاي قانوني، مالياتي، سرمايه‌گذاري، انتخاب سياست‌ها و استراتژ‌ي‌هاي مناسب و…) و حتي جست‌وجوي يك انديشه جديد به عنوان يك پروژه در ذهن شركت‌كنندگان.

–  انجام پروژه‌هاي عملي براي ارايه طرح‌هاي مخاطره‌آميز و توسعه و تكميل آن براساس اطلاعات كسب شده در دوره قبل (طراحي سناريويي واضح براي راه‌اندازي شركت).

– ارايه آموزش‌هاي مديريتي و مشاوره‌اي براي شركت‌هاي نوپا و روبه رشد در زمينه‌هاي مختلف تخصصي (مانند بازاريابي، امور مالي و…) يا برحسب نوع كار (نظير امور توليد، خدمات و…).

– تلفيق مفهوم مديريت و فعاليت‌هاي كارآفرينانه با يكديگر. به عبارتي ايجاد مهارت و توانايي مديريت، فعاليت‌هاي مخاطره‌پذير و بديع.

دوره‌هاي تخصصي كه مبتني بر انجام وظايف و فعاليت‌هاي خاص در حوزه كارآفريني است و در سه دسته قابل تفكيك است:

– ارايه آموزش در زمينه ايده‌سازي و نوآوري و خلاقيت و تحليل امكان‌سنجي براي توسعه مفهوم كارآفريني جهت توليد محصول و خدمات جديد.

– آموزش تخصصي براي آشنايي شركت‌كنندگان با شيوه‌هاي مديريت صحيح كارآفريني اعم از مستقل و سازماني كه چگونه با حمايت و پشتيباني و تشويق مي‌توان محصول و خدمات جديد را به تكامل رساند و حيطه فعاليت را گسترده‌تر كرد.

– تأكيد بر آموزش‌هاي تخصصي كاربردي همراه با ديدگاه‌هاي كارآفريني نظير چگونگي تأمين منابع مالي، استراتژي‌هاي بازاريابي، حسابداري و ماليات‌بندي و..

[1] Gartner

[2] Vesper

[3] healze

دانلود پایان نامه