Menu

دانلود مقاله تحقیق پایان نامه

دانلود تحقیق پایان نامه مقاله رشته و گرایش : ادبیات برق عمران تاریخ شیمی فیزیک حسابداری روانشناسی مدیریت حقوق و..

دانش ­فنی و بافت قیمت­گذاری،پایان نامه ارزش‌گذاري‌ دانش فنی صنایع

جایگاه دانش ­فنی در بافت قیمت­گذاری انتقال

در اواسط 1970 به منظور ممیزی تبادلات بین­سازمانی در خصوص ناملموس­ها، سازمان خدمات درآمدی داخلی(IRS) شکل گرفت. قوانین آمریکا در آن زمان به شرکت­ها این اجازه را می­داد تا ناملموس­ها را بدون پرداخت مالیات انتقال دهند. در نتیجه این قانون، درآمدهای حاصل از این ناملموس­ها در هیچ یک از کشورهای مبادله شونده مشمول مالیات نمی­گردید. در نتیجۀ این انتقال­ها، این سازمان مشاهده کرد که درآمد مالیاتی ایالات متحده در برخی شرکت­های عمده داروسازی و الکترونیک کاهش یافته است. در نهایت، این سازمان سیاست­های قیمت­گذاری انتقال[1] را برای این سازمان­ها تعیین کرد و کنگره ایلات متحده قانون مرتبط با انتقال ناملموس­ها را تصویب کرد. در زمینۀ قیمت­گذاری انتقال، ناملموس­ها در سه گروه ناملموس­های تولید، بازاری و مرکب دسته­بندی می­شوند (wright, 1994).

  • ناملموس­های تولید[2]

ناملموس­های تولید عموما به ناملموس­های ساخت یا فنی اطلاق می­شود (Eriksson, 2010). این دارایی­ها عموما شامل انواع مختلف پتنت­ها، رازهای تجاری یا دانش فنی پتنت نشده[3] (wright, 1994)، طرح­ها و همچنین توسعه محصول و فرآیند می­شود (Eriksson, 2010). ناملموس­های تجاری به منظور تولید محصولات یا خدمات از طریق فعالیت­های تحقیق و توسعه هزینه­بر و مخاطره­آمیز (Eriksson, 2010) یا فعالیت­های تولیدی سازمان (wright, 1994) ایجاد استفاده می­شوند.

  • ناملموس­های بازاری[4]

این دارایی­ها عموماً از طریق فعالیت­های بازرگانی و کارکنان فروش سازمان خلق و توسعه می­یابند. (wright, 1994). این ناملموس­ها عبارتند از نام تجاری و نشان تجاری که مورد استفاده در بهره­برداری تجاری از محصول یا خدمات، فهرست مشتریان، کانال­های توزیع، اسامی منحصر به فرد، علایم یا تصاویری که ارزش بالایی برای محصول یا خدمت مرتبط دارد. ارزش ناملموس­های به بازاری عوامل مختلف وابسته است. برای مثال، ارزش شهرت و اعتبار نام یا نشان تجاری به تحقیق و توسعه مستمر، توزیع و دسترس­پذیری کالاها و خدمات مرتبط با آن­ها وابسته است (Eriksson, 2010).

  • ناملموس­های مرکب[5]

برخی ناملموس­ها ارزش­شان را هم از طریق فعالیت­های تحقیق و توسعه و فعالیت­های بازاریابی به دست می­آورند (wright, 1994). این گروه ناملموس­ها می­توانند هم به عنوان ناملموس­های تولیدی و هم بازاری دسته­بندی شوند. شهرت سازمان یکی از نمونه­های ناملموس­های مرکب است. برای مثال در صورتی که شهرت نتیجۀ ساخت محصولات خوب در طول سال­های متمادی باشد، این شهرت یک ناملموس بازاری نیست بلکه از نوع ناملموس تولیدی است. از سوی دیگر، اگر شهرت خروجی سال­ها فعالیت­های تبلیغاتی باشد این ناملموس به عنوان ناملموس­های تجاری دسته­بندی می­شود (Eriksson, 2010).

2-2-2.  جایگاه دانش­فنی در بافت مدیریت

در ادبیات مدیریت، استفاده از عبارت سرمایه­های فکری به جای دارایی­های ناملموس رایج­تر است. پیدایش این مفهوم در حوزۀ مدیریت را می­توان به اوایل سال­های 1990 نسبت داد. نتایج مطالعات افرادی مانند لو[6] بر روی 300 شرکت عمومی از بورس سهام شهر نيويورك[7] در طول سال­های 1954 تا 1993، شکافی را میان ارزش بازاری نسبت ارزش دفتری شرکت­ها نمایان ساخت. نتایج این پژوهش به گونه­ای بود که امکان تبیین وجود چنین شکافی را به واسطۀ دارایی­های ناملموس یا سرمایه فکری ممکن می­کرد. از این پس بود که نوشتارهای زیادی در این زمینه در قالب کتاب­های کسب و کار، همچنین در برخی مجله­های دانشگاهی معتبر همانند مجلۀ مروری مدیریت کالیفرنیا[8] یا مجله مروری کسب و کار هاروارد[9] پدیدار شد (Martı´n-de-Castro et al., 2011).

مفهوم سرمایه فکری، مفهومی است فازی. چرا که تا کنون تعاریف و تئوری­های مختلفی در رابطه با آن ارایه شده است (Bratianu, 2011) و ارایه تعریفی یکپارچه از آن بسیار دشوار است

[1] .Transfer pricing

[2] .Manufacturing Intangibles

[3].Unpatented Technical know-how

[4] .Marketing Intangibles

[5] .Hybrid Intangibles

[6] .Lev

[7] .NYSE

[8] .California Management Review

[9] .Harvard Business Review