تعریف اعتماد//پایان نامه مدیریت مشارکتی و اعتماد

دانلود پایان نامه

اعتماد

در عصري که روابط بین افراد و گروه ها شکننده و به سرعت در حال تغییر است، اعتماد موضوع محوري سازمان ها به منظور مدیریت کارآمد و اثربخش پویایی هاي محیطی است که رشد و حیات آن ها را تضمین
می نماید. با توجه به ضرورت پاسخگویی سریع به تحولات محیط متلاطم، ایجاد تیم هاي کاري هماهنگ یکی از وظایف مهم رهبران در سازمان ها می باشد که در واقع به معنی فرایند تزریق تدریجی و تشویق اعتماد در سازمان می باشد.

اعتماد ابزاری است برای صرفه جویی در قدرت زیرا حضور اعتماد ،نگرانی ، شک و نیاز به مراقبت و کنترل را کاهش می دهد. اعتماد براي موفقيت سازماني، انجام تغييرات مداوم در نقش­ها و تكنولوژي­ها و همچنين طراحي مشاغل و مسئوليت­ها ضروري مي­باشد. اعتماد مي­تواند اثرات درون فردي و بين فردي ايجاد كند، و روابط درون و برون سازمان را تحت تأثير قرار دهد (دانایی­فرد و همکاران،1388،61). ). بنابراين افول اعتماد در سازمان­هاي دولتي، يكي از مسائلي است كه باعث ايجاد كاركناني بي­انگيزه و بی­تفاوت مي­شود و اجراي كند برنامه­ها را سبب مي­گردد و همچنین سطح پایین اعتماد باعث می­شود که کارکنان جریان اطلاعات را در سازمان منحرف کنند و سوءظن و بدگمانی در بین کارکنان رواج یابد و ارتباطات باز و صادقانه در سازمان از بین برود و تصمیمات سازمان کیفیت مطلوبی نداشته باشد(قلی­پور و همکاران؛1388،104)

 

2ـ1ـ1 تعریف اعتماد

اعتماد یکی از مفاهیم اساسی است که به راحتی توسط هر فرد درک و فهمیده می شود در عین حال تعریف و تشریح آن به طور واضح مشکل است. تعاریف زیادی که از این مفهوم وجود دارد تصدیق کننده این مدعاست.

 

در زبان فارسي اعتماد مترادف با تكيه كردن ، واگذاشتن كار به كسي ، باور و اعتماد به كارگرفته مي شود.

اعتماد عبارت است از انتظار برآورد ه شدن نيازهاي شخصي و اين كه مي شود روي دنيا يا منابع بر آورد كننده خارجي حساب كرد . برخی از محققان اعتماد را واگذاري منابع به ، ديگران مي دانند ، با اين انتظار كه آنها به گونه اي عمل خواهند كرد كه نتايج منفي به حداقل ممكن كاهش مي يابد و دستيابي به اهداف ميسر مي گردد..

اعتماد، به میزان آسیب­پذیری تمایلات و اشتیاق یک طرف تعامل به اقدامات طرف مقابل بدون در نظرگرفتن توانایی کنترل و نظارتی که فرد بر طرف مقابل دارد، گفته می­شود. اعتماد شامل سه بُعد اعتماد مبتنی بر شناخت، اعتماد مبتنی بر تاثیر و گرایش به اعتماد است(Sendjaya-Pekerti,2010,644).

لایان[1] اعتماد را باوری قوی به اعتبار و صداقت و توان افراد،انتظاری مطمئن و اتکا به ادعا یا اظهار نظر دیگران بدون آزمون آن می داند.(علی پور ،زاهدیو شیانی،1388، 111)

شاو[2]اعتماد را به اعتقاد داشتن به دیگران تعریف می کند ، زیرا برای رسیدن به خواسته های خود وابسته به دیگران هستیم.

چارلتون می گوید که رهبران به کارکنان اعتماد می کنند تا کارها انجام داده شود و رهبران باید گفتارشان همسان با کردارشان.

نیوتن  اعتماد را این باور  در فرد تعریف می کند که دیگران ، در بدترین شرایط ، آگاهانه و عامدانه آسیبی به او نمی رساند ، و در بهترین شرایط به نفع او عمل می کنند.

بعضی از نویسندگان بیان می کنند که اعتماد از نگرش عمومی افراد و میل به دیگران منشاء می گیرد روتر[3] مفهوم اعتماد بین فردی  را به عنوان یک انتظار، که یک فرد از فرد دیگر دارد عنوان می کند و آن را معادل قولی که یک فرد از فرد دیگر می گیرد می داند که بر آن اساس  به آن فرد اعتماد می کند . واتر بیان می کند که بعضی چیزها مانند یک رفتار شخصی است که فرد در یک موقعیت آزاد انجام می دهد و گاهی آن را انجام نمی دهد.

[1]Lyon, Ferqus

[2]shaw

1.Rotter

دانلود پایان نامه
این نوشته در مقالات و پایان نامه ها ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.