Menu

دانلود مقاله تحقیق پایان نامه

دانلود تحقیق پایان نامه مقاله رشته و گرایش : ادبیات برق عمران تاریخ شیمی فیزیک حسابداری روانشناسی مدیریت حقوق و..

تعريف محيط زيست:پایان نامه بازاريابي سبز و تصميم خريد

هرچه فاصله بين انتظارات مصرف كننده و كارايي محصول بيشتر باشد، او ناراضي تر خواهد بود. به همين دليل، فروشندگان بايد فقط در حد توانايي هاي برندشان وعده بدهند تا مشتري راضي باشد. تقريباً همه خريدهاي اساسي به ناهماهنگي شناختي يا ناراحتي هايي كه در اثر تعارض هاي بعد از خريد رخ مي دهد، منجر مي شوند. مصرف كننده، پس از خريد از مزاياي برندي كه انتخاب كرده راضي است و خوشحال است كه برند ديگري را نخريده و دچار مشكل نشده است. مشتري از مشكلاتي كه به واسطه انتخاب اين برند برايش ايجاد شده و مزايايي كه بخاطر نخريدن برند ديگر از دست داده، ناراحت است. بنابراين مصرف كنندگان پس از هر خريدي حداقل دچار كمي احساس ناراحتي مي شوند.(کاتلر،ترجمه پارسائیان،1387،ص189

 تعريف محيط زيست

تعريف هاي گوناگوني براي محيط زيست از جنبه هاي گوناگون شده است. آنچه در اين قسمت مورد توجه است، شامل محيط طبيعي، و در برگيرنده بخشي از فضاي سطح كره زمين است كه به دست انسان ساخته نشده؛ مانند: كوه ها، دشت ها، جنگل ها، حيات وحش، درياها و غيره. هانلى، شوگرن و وايث[1] در تعريف محيط زيست گفته اند: منظور از محيط زيست (بيوسفر) لايه نازك روى سطح زمين است كه حيات و زندگى در آن جريان دارد و اتمسفر (جو)، ژئوسفر (قسمتى از زمين كه زير بيوسفر قرار دارد ) و تمام گياهان و جانوران روى زمين را شامل مى شود. بنابراين تعريف، محيط زيست شامل تمام اشكال حيات، منابع انرژى و معدنى، استراتوسفر (جو بالا ) و تروپوسفر (جو پايين) مى شود. (فراهانی فرد،1388،ص103)

2-1-9-سبز، سازگار با محیط زیست

یکی از نیروهای کلان محیطی، نیروهای ناشی از محیط طبیعی است. در دو دهه گذشته مسائل مربوط به محیط زیست پیوسته به صورت فزاینده ای مورد توجه بوده است. دهه 90 را دهه زمین نامیده اند و متخصصان مدعی هستند که محیط طبیعی به صورت مسئله اصلی جهانی شرکت ها و مردم در آمده است. آلودگی آب و هوا به سطح خطرناکی رسیده است و لایه اوزون سوراخ شده است و زمین گرم تر می شود. بسیاری وحشت داردن که با دست های خویش خود را زیر زباله ها مدفون کنند. نگرانی درباره محیط زیست باعث شده حرکتی به نام نهضت سبز به وجود آید و شرکت های نیک اندیش پا را از مقررات دولت فراتر بگذارند. آنها از استراتژی هایی استفاده می کنند که محیطی پایدار به وجود آورند و می کوشند یک نظام اقتصادی بر جهان حاکم کنند که بقا و دوام این کره خاکی را تضمین کند.(صالحی امیری،1387: 103-104)

روابط میان انسان ها و طبیعت بسیار پیچیده است. زمانی طبیعت به عنوان نیروی قوی تر از بشر تصور می شد. اما امروزه ماشین هایی وجود دارند که می توانند کوه ها را جا به جا کنند و فناوری هایی در دسترس است که توان پیشروی در طبیعت و تخریب محیط زیست را دارند. در بررسی تمایل مصرف کنندگان به استفاده از محصولات سبز مشخص گردید که بیش از 92 درصد از شرکت های چند ملیتی اروپایی، محصولات خود را به محصولات دوستدار محیط زیست تغییر داده اند و 85 درصد نیز سیستم خط تولید خود را تغییر داده اند. از دهه 80 تا 90 میلادی ارائه محصولات سبز با بیش از دو برابر افزایش به 11.4 درصد از کل محصولات جدید خانگی در ایالات متحده امریکا رسید. هر چند که این نرخ رشد در دهه 90 پایدار نماند.(نخعی،1390، ص 58)

طبیعت که گاهی از آن به محیط زیست هم تعبیر می شود، سرمایه ای است که بسیاری از اجزای آن تجدید ناپذیرند و تجدید آنچه که بازیافت شدنی تصور می شود چنان طولانی اتفاق می افتد که در واقع می توان آن را نیز در شمار تجدید نشدنی ها به حساب آورد. از طرف دیگر هر پدیده ای از پدیده های طبیعت چنان با اجزای دیگر به هم پیوستگی دارد که هر تغییری که در هر یک از آنها داده شود آثار خود را ( که گاهی عظیم و باور نکردنی است) تا دورترین نقاط و تا اعماق جهان بر جای می گذارد. (کاردان زیرک،1391،ص23)

[1] Hanley & Shgren & Whith