Menu

دانلود مقاله تحقیق پایان نامه

دانلود تحقیق پایان نامه مقاله رشته و گرایش : ادبیات برق عمران تاریخ شیمی فیزیک حسابداری روانشناسی مدیریت حقوق و..

تصوير در تبليغ:/پایان نامه درباره تبلیغات و جذب گردشگر

نقش تصوير در تبليغ:

تمامي انواع تبليغات براي ثمربخشي به متقاعد كردن مخاطبان خود نياز دارند. متقاعد سازي به طور خلاصه فرايندي براي تغيير نگرش است وحوزه مطالعاتي آن روانشناسي اجتماعي است.(حکیم آرا،1379، 99)

از نظريه‌ها و فنون متقاعدسازي (در چارچوب روان‌شناسي اجتماعي) كه بگذريم در حوزه ارتباطات نيز ابزارهايي وجود دارند كه باتوجه به ظرفيت و امكانات خود به خوبي مي‌توانند مبلغان را در امر متقاعدسازي مخاطبان ياري دهند. كلام، تصوير و موسيقي سه  ابزاري است كه در اين زمينه به گونه موثری قابل بهره‌برداري مي‌باشند. (مساری،1389، 87)

تركيب و همسويي زبان كلامي، زبان تصويري و زبان موسيقي در جهت القاي مفاهيم مي‌تواند منشاء بسياري از باورها، احساسات و رفتارهايي باشد كه به موقع خود در رويارويي و سوگيري‌هاي سياسي، در فروشگاه‌ها و مراكز خريد و بالاخره در بسياري از فعاليت‌هاي خرد و كلان اجتماعي موثر واقع مي‌شود. در ميان اين سه، نقش تصوير در متقاعدسازي از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است و ويژگي‌هاي معنايي و تركيبي عناصر ديداري تصوير در اين باره بسيار تعيين كننده است.(همان منبع،91 )

يكي از هدف‌هاي عمده براي بکارگيري تصوير در فعاليت‌هاي تبليغاتي ايجاد واكنش يا به تعبير روان‌شناختي آن برانگيختن پاسخ در ميان مخاطبان است. برخلاف نقاشي يا طراحي، فيلم و عكس معمولاً رونوشت مستقيمي از واقعيت بيروني به شمار مي‌روند و همين ويژگي ممتاز است كه سبب مي‌شود تا در بيننده چنين تصوري تقويت شود كه به هنگام مشاهده تصوير، گويي با دنياي بيروني ارتباط تعاملي برقرار مي‌كند. علاوه بر اين از فيلم‌های تبليغاتي چنين استنباط مي‌شود كه گويي آنچه نشان داده شده است مصداق بيروني دارد و چنين چيزي رخ داده يا ممكن است رخ دهد.(حكيم آرا،101،1389)

تصاوير تبليغاتي سه نقش عمده را پي‌مي‌گيرند. اول اينكه با شبيه سازي و به تصوير كشيدن صورت و اندام انسان و يا هر چيزي كه با انگيزه‌هاي بنيادي ارتباط دارند به برانگيختن هيجانات دامن مي‌زنند. دوم اينكه از چيزي كه گويي محقق است و يا واقعاً اتفاق افتاده است يك مدرك تصويري به ظاهر مستند به دست مي‌دهند و سوم اينكه در هر حال مي‌توانند ميان محصول و تصاوير،يك نوع ارتباط ضمني و پنهان برقرار كنند. اين سه كاركرد از ويژگي‌هاي اساسي رسانه‌هاي تصويري است كه ماهيت زيربنايي تصاوير تبليغاتي را پي‌ريزي كرده و آن را از زبان كلامي و گونه‌هاي ديگر ارتباطات بشري متمايز مي‌كند.

فرامرزي شدن هدف‌هاي تبليغ كنندگان سبب شده است كه بر تبليغات تصويري تأكيد بيشتري به عمل آيد زيرا باتوجه به ويژگي‌هاي شمايلی خود همه‌گيرترند و بسيار راحت‌تر از بيان‌هاي كلامي قادرند فرهنگ‌ها و سرزمين‌هاي مختلف را در نورديده و منتشر شوند.           (همان منبع، 102-101)

 

2-2-1 تعريف گردشگري

واژه ی‌”توريسم[1]” از دو بخش تشكيل شده است: از كلمه‌ي تور به معناي گشتن، سفر و مسافرت كه ريشه‌ در لغت لاتين”Turns” به معناي دور زدن، رفت و برگشت بين مبدأ و مقصد و چرخش دارد كه از يوناني به اسپانيايي، فرانسه و در نهايت به انگليسي راه يافته است.

و “ايسم[2]” پسوندي است كه اشاره به مكتب يا انديشه‌اي فلسفي، مذهبي، سياسي، ادبي و… دارد. بنابراين توريسم يعني مكتبي كه پايه‌ي فكري آن سياحت و گردشگري است (كاظمي، 1388، 14)

در فرهنگ وبستر گردشگري سفري است كه به سوی  مقصدي انجام مي‌گيرد و سپس بازگشتي به محل سكونت را در بردارد. در فرهنگ لاروس نيز گردشگری به معناي مسافرت براي تفريح (لذت) است. (پاپلي يزدي، سقايي، 1389، 19)

Tourism 1.

Ism.2