Menu

دانلود مقاله تحقیق پایان نامه

دانلود تحقیق پایان نامه مقاله رشته و گرایش : ادبیات برق عمران تاریخ شیمی فیزیک حسابداری روانشناسی مدیریت حقوق و..

تجارت الکترونیک:/پایان نامه درباره فروش سایتهای اینترنتی

تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک به عنوان یکی از زیر شاخه­های كسب و كار الكترونيك در دهه گذشته رشد بالايي را تجربه كرده است. با استفاده از تجارت الکترونیکی، شرکت­ها محدودیت­های فعلی را برای ارتباط با یکدیگر نخواهند داشت و ارتباط آن ها با یکدیگر ساده­تر و سریع­تر صورت می­پذیرد. ارتباط فروشندگان با مشتریان نیز می­تواند به صورت یک به یک با هر مشتری باشد. هدف از به کارگیری تجارت الکترونیکی، ارائه روشی جدید در انجام امور بازرگانی است.

به واسطه این تاجران قادر هستند که محصولات و خدمات خود را به شکل تمام وقت به خریداران سراسر جهان، مستقل از مرزهای جغرافیایی و ملیت، عرضه کنند. بسیاری از مردم، تجارت الکترونیکی را منحصر به خرید و فروش از طریق شبکه اینترنت می­دانند، در حالی که این امر تنها بخش کوچکی از تجارت الکترونیکی را تشکیل می­دهد و این مفهوم اکنون گستره وسیعی از جنبه­های مختلف تجاری و اقتصادی را در برگرفته است.

به عنوان مثال می‌توان هر گونه فعالیت تجاری و مالی بین مؤسسات و افراد مختلف را در حیطه تجارت الکترونیکی گنجانید. تجارت الکترونیکی با حجم کمتری از اطلاعات که لزوماً در قالبی یکسان نبوده و میان مردم عادی رد و بدل می شود، سروکار دارد. تجارت الکترونیکی در آغاز پیدایش خود، چیزی بیش از یک اطلاع رسانی ساده نبود و هر کس می‌توانست محصولات خود را با استفاده از صفحات وب بر روی اینترنت تبلیغ کند. آمار منتشره از 500 شرکت نشان می­دهد که تا پایان سال 2001 بیش از 220 میلیارد دلار معاملات مالی توسط صدها سایت تجاری بر روی اینترنت انجام پذیرفته است و این رقم امروزه بالغ بر 2 تریلیارد دلار می شود.

 

2-1-1-1- تعاريف تجارت الكترونيكي

دانشمندان و پژوهشگران علوم گوناگون، تعاریف مختلفی را برای تجارت الکترونیکی ارائه داده­اند. بر پایه برخی از این تعریف­ها، تجارت الکترونیکی عبارت است از:

  • انجام کلیه فعالیت­های تجاری با استفاده از شبکه­های ارتباطی کامپیوتری؛ به ویژه اینترنت (سرمد، 1382).
  • نوعی تجارت بدون کاغذ كه در آن تاكيد بر ارائه كالا به ساده­ترين شيوه ممكن است.
  • در یک نگاه کلی می‌توان گفت تجارت الکترونیک عبارت است از کاربردی کردن کلیه سیستم‌های اطلاعاتی برای تقویت و کنترل فرآیندهای کسب و کار. امروزه این فرآیندها با استفاده از تکنولوژی های مبتنی بر وب توسعه می­یابند.
  • به کارگیری فناوری ارتباطات و اطلاعات یکپارچه در فعالیت­ها، طراحی مجدد فرآیندهای تجاری و یا نوآوری کامل در مدل­های تجاری توسط یک شرکت در فرآیندهای درونی (صنايعي، 1390).

2-1-1-2- مزايا و معايب استفاده از تجارت الکترونيکی

الف) مزاياي تجارت الكترونيكي

توسعه و رشد قابل توجه تجارت الكترونيك مرهون مزاياي بي شمار آن است. برخي از اين مزايا عبارتند از:

  • فعاليت مداوم: سازمان مي‌تواند بيست و چهار ساعت در روز به فعاليت خود ادامه دهد. حتي اگر شركت در شهري دور واقع باشد مردم تمام کشور مي­توانند حتي در زماني که شرکت بسته است از آن خريد کنند.
  • پايين آمدن هزينه­هاي نيروي انساني: وقتي سازمان شما داراي يک وب سايت خوب و حرفه­اي شد اين امکان براي آن فراهم مي­شود تا محصولات و خدمات خود را بدون نياز به استخدام کارمندان زياد عرضه کند.
  • كاهش هزينه‌هاي بازاريابي: تجارت الکترونیکی از طریق کاهش زمان در ارایه خدمات، فروش بهنگام و کاهش تکثیر و توزیع هزینه­های ارتباطات باعث کاهش هزینه­های بازاریابی می­شود.
  • به دست آوردن هزاران مشتري جديد: هر کسي در هر جاي دنيا قادر خواهد بود که با مشاهده وب سايت به مشتري سازمان تبديل شود. در حالي که سازمان هزينه هاي ناچيزی را صرف کرده اما تبليغات کالاهاي آن در ابعاد جهاني صورت گرفته است.
  • جذب مشتريان ناپايدار و بالقوه: مردم زياد دوست ندارند که از مغازه ها، بازار و هر جاي شلوغ و پر سرو صداي ديگر خريد کنند. روزي که مردم با خريد برخط آشنا شوند هرگز به مغازه ها باز نمي­گردند، مگر آنکه کاملاً نياز به اين کار داشته باشند.
  • افزايش توان رقابتي: امروزه رقابت در وب به عرصه بزرگي تبديل شده است. ميليون­ها سايت در وب وجود دارد و اين عدد روز به روز در حال افزايش است. سازمان­ها با بهره­گيري از فناوري اطلاعات مي­توانند بر توان رقابتي خود در اين عرصه بيفزايند.
  • كاهش هزينه‌‌هاي اجرايي: تجارت الکترونیکی هم­چنین از طریقکاهش موجودی انبار، افزایش رقابت در میان عرضه­کنندگان، دوره زمانی کوتاه­تر در ارائه تقاضا و کاهش هزینه­های اجرایی ناشی از فرآیندهای تجاری روتین مثل کارمندیابی، باعث کاهش هزینه­های زنجیره عرضه می­شود (عزیز زاده، 1383).