Menu

دانلود مقاله تحقیق پایان نامه

دانلود تحقیق پایان نامه مقاله رشته و گرایش : ادبیات برق عمران تاریخ شیمی فیزیک حسابداری روانشناسی مدیریت حقوق و..

تجارت الکترونیکی//پایان نامه به کارگیری بازار الکترونیکی

تجارت الکترونیکی[1]

به­كارگيري نوآوري­هاي فناوري در زمينه­هاي تجاري تأثيرات شگرفي داشته است .به­كارگيري نوآوري­هاي فناوري نوعي تغيير است كه بر فراگردها و اجزاي نظام تجاري تأثيرگذار بوده و جهت اين تاثيرات نيز معمولا مثبت است. يكي از نوآوري­هاي مذكور به­كارگيري ابزارهاي الكترونيكي و به­ويژه اينترنت در نظام تجاري است. اين نوآوري و تغيير كه تجارت الكترونيكي نام دارد، مزاياي متعددي براي سازمان­ها به همراه دارد، به همين دليل بسياري از شركت­ها نسبت به استفاده از آن تمايل دارند (حاج کریمی و عزیزی،1387(.

به­كارگيري تجارت الكترونيكي اكنون يك گزينه اختياري نيست، بلكه نوعي اجبار است و شركت­ها ناگزير از به­كارگيري آن هستند. اگر­چه بیشتر مبادله­های تجاری هنوز از طریق مجاری مرسوم انجام می گیرد، شمار مصرف­کنندگان و موسسه­های بازرگانی که در حال استفاده از اینترنت برای تجارت الکترونیکی هستند، رو به افزایش است. براي شناسايي عوامل موثر بر به­كارگيري تجارت الكترونيكي ابتدا بايد مفهوم تجارت الكترونيكي را شناخت (seyal et.al,2004).

منظور از تجارت الکترونیکی، استفاده از اینترنت و وب برای انجام تجارت است. به­عبارت کلی­تر، تجارت الکترونیکی یعنی اینکه تبادلات تجاری را به­صورت دیجیتالی بین سازمان­ها و افراد انجام دهیم. یعنی انجام تبادلات از طریق اینترنت و وب. تجارت الکترونیکی فرایند خرید و فروش کالاها به­صورت الکترونیکی می­باشد و از تراکنش­های کسب و­کار رایانه­ای، اینترنت و دیگر فن­آوری­های شبکه­ای دیجیتالی استفاده می­کند. تجارت الکترونیکی شامل بازاریابی، پشتیبانی مشتریان، تحویل و پرداخت می­شود (Laudon,2010). تجارت الكترونيكي، خريد و فروش از طریق اینترنت است (Chaffy,2002).

OECD[2] نیز تجارت الکترونیکی را بدین صورت تعریف می کند: تجارت الكترونيكي مبادله الكترونيكي است كه خريد يا فروش كالاها و خدمات بين شركت­ها، افراد، دولت­ها و ساير بخش­هاي عمومي و خصوصي را شامل شده و از طريق شبكه­هاي كامپيوتري هدايت مي­شود. يكي از محققان بيان مي­دارد «تجارت الكترونيكي عبارت است از فناوري ، پردازش و عملياتي كه در زمان مبادلات تجاري به­صورت خودكار در شبكه­ها و با استفاده اطلاعات صورت مي گيرد» (Hiratsu,2002).

2-2-1. منافع تجارت الکترونیکی

تصميم به استفاده از تجارت الكترونيكي به اين موضوع بستگي دارد كه مديران قانع شوند كه تجارت الكترونيكي براي شركت آنها مزايا و منافعي د­ر­بر­دارد (حسینی و دیگران،1385).  هر چقدر مديريت شركت كوچك احساس كند به­كارگيري تجارت الكترونيكي مزاياي بيشتري دارد، انتظار مي­رود كه سطح بالاتري از تجارت الكترونيكي را به­كارگيرد. اين عامل تقريبا در اكثر تحقيقات انجام شده در اين حوزه مورد بررسي قرار گرفته و تاثير مثبت آن در به­كارگيري تجارت الكترونيكي تاييد شده است. مزاياي تجارت الكترونيكي معمولاّ محرك و هدف به­كارگيري تجارت الكترونيكي تلقي مي­شود. استفاده از تجارت الكترونيكي سبب كاهش هزينه­ها، افزايش امنيت، تسهيل عمليات تجاري، افزايش اطلاعات براي تصميم­گيري بهتر و بهبود ارتباط با ذي­نفعان می­شود (seyal et.al,2004). تسهيل دسترسي به بازارهاي جهاني، كاهش هزينه هاي توليد، بهبود ارتباطات و كاهش هزينه­هاي مبادله و تقويت رقابت از جمله ساير مزاياي تجارت الكترونيكي است (seculley & woods,2001). بطور کلی می­توان منافع تجارت الکترونیکی را در سه سطح سازمان، مشتری و جامعه برشمرد:

2-2-1-1. منافع تجارت الکترونیکی برای بنگاه­ها و سازمان­ها

توسعه بازار: تجارت الکترونیکی فضای بازار را برای بنگاه از موقعیت محلی به ملی و جهانی توسعه می­دهد. با وجود سرمایه­گذاری­های اندک، بنگاه­ها می­توانند به آسانی و با سرعت به بهترین عرضه کنندگان، حجم عظیمی از مشتریان و طیف گسترده­ای از شرکای تجاری جهانی دست یابند. افزایش تعداد عرضه­کنندگان و مشتریان موجب می­شود تا بنگاه ارزان­تر خریداری نموده و گران­تر بفروشد.

[1] Electronic commerce

[2] Organization for Economic Cooperation and Development(OECD)