Menu

دانلود مقاله تحقیق پایان نامه

دانلود تحقیق پایان نامه مقاله رشته و گرایش : ادبیات برق عمران تاریخ شیمی فیزیک حسابداری روانشناسی مدیریت حقوق و..

تجارت الکترونیک،پایان نامه درباره کسب و کار الکترونیکی

تجارت الکترونیک

اقتصاد ديجيتالي جديد[1] که نتيجه پيشرفت­هاي فناوري­هاي شبکه است، مجموعه جديدي از قواعد و ارزش­ها را ايجاب مي­کند که رفتار عاملان آن را تعيين مي­کند. اين عاملان مي­توانند بصورت سازمان­هاي تجاري و غيرانتفاعي و يا ديگر بازيگران بازار يعني مصرف­کنندگان فردي و گروهي، متمايز شوند. بازارهاي ديجيتالي، فرصت­هاي جديد و غير محدودي را براي کساني که در آن کار مي­کنند، ارائه مي­دهد. تحقق اين فرصت­ها، چالش­هاي جديدي را بهمراه دارد. بازيگران در اقتصاد ديجيتال درمي­يابند که براي کسب منافع، نگرش­ها و ديدگاه­هاي سنتي براي انجام کسب و کار، نياز به تعريف مجدد دارد. در نتيجه، مفاهيم سنتي کسب و کار رها مي­شود و مفهوم سازمان توسط موجوديت­هاي جديدي جايگزين مي­شود که چالش­هاي ذاتي اين دوره اقتصادي جديد را منعکس مي­کند. در جريان انقلاب صنعتي، شرکت­ها به ميزان شگرفي، از جوامع يکپارچه روستايي به کانوني از سازمان­هاي شهري مستقل، تغيير يافت. اين در دهه 1980 و 1990 با معرفي فناوري­هاي اطلاعات و ارتباطات و ظهور سريع پارادايم­هاي کسب و کار الکترونيکي، جهاني­تر و بيشتر مبتني بر همکاري شد. شرکت در عصر ديجيتالي، بصورت شبکه­اي مي­باشد يعني پيوند متقابل بر اساس سطوح مختلف:

  • بر اساس سطح زيرساخت اطلاعات[2] (يعني از طريق اينترانت­ها)
  • بر اساس سطح سازماني (مثل رهاکردن ساختارهاي سرسام­آور سلسله مراتبي گذشته و جايگزيني آنها با تيم­ها)
  • بر اساس سطح شايستگي­ها[3] (مثل شبکه­سازي مبتني بر دانش) (Filos and Banahan, 2000).

از بين رفتن مفهوم سنتي سازمان، يکي از نشان­هاي اقتصاد آينده است و سازمان­ها بطور فزاينده­اي، وابسته به فناوري مي­شوند، در اقتصاد جديد، پايه ارزش­آفريني، بيش از اين، روي دارايي­هاي ملموس و قابل سنجش[4] معطوف نيست. برخلاف سازمان­هاي سنتي که ارزش­آفريني به ميزان زيادي، از سرمايه­گذاري در چيزهاي ملموسي مثل کارخانه و ماشين­آلات بدست مي­آمد، سازمان­هاي عصر ديجيتال[5]  يا سازمان­هاي هوشمند[6] از قدرت منابع هوشمند از قبيل اطلاعات/ دانش، ارتباطات، علائم تجاري و هوشمندي مبتني بر نوآوري و همکاري استفاده مي­کنند تا فرصت­هاي جديد را شناسايي و بهره­برداري کنند (Filos and Banahan, 2000).

بعلاوه، محيط­هاي نامطمئن و بسيار متغير اقتصاد جديد، نياز به توانايي­ها و شايستگي­هاي جديد سازماني دارد. مزيت رقابتي، بيشتر از قابليت انطباق سازماني بدست مي­آيد تا کارايي سازماني. فناوري­هاي سازمان­هاي اقتصاد جديد، فناوري­هايي هستند که به شکلدهي جامعه اطلاعاتي کمک کردند يعني فناوري­هاي اطلاعات، ارتباطات و محتوا[7]، فضاي ديجيتالي واحدي را ساخته­اند که بوسيله ويژگي­هاي برجسته زير مشخص مي­شوند:

اتصال و ظهور محيط­هاي شبکه­اي، همكاري متقابل شركت­ها در عمليات يكديگر[8] و حذف مرز سازمانی[9]، و سرعت و کيفيت بهتر جريان اطلاعات و ارتباطات.

فناوري­ها و استانداردهاي همكاري متقابل، کليدي براي کسب و کار الکترونيکي است.

نيازمندي­هاي کسب و کار در اقتصاد ديجيتالي، متنوع و پيچيده است و قابليت­هاي تكنولوژيكي، همچنان در حال ظهور است:

1- TCP/IP بعنوان پروتکل شبکه­اي حاضر در همه جا و در يک زمان[10] براي مبادلات باز اينترنتي همراه با HTTP بعنوان پروتکلي براي مبادلات مرتبط با وب عمل خواهد کرد. براي ترمينال­هاي موبايلي، پروتکل دسترسي بي­سيم (WAP) نقش مشابه قابل توجهي را بازي خواهد کرد.

[1] . New Digital Economy

[2] . Information Infratructure Level

[3] . Competencies Level

[4] . Tangible and Measurable Assets

[5] . Digital age organizations

[6] . Smart organizations

[7] . Information, communication and content technologies

[8] . Inter-operability

[9] . Organizational boundarylessness

[10] . Ubiquitous network protocol