Menu

دانلود مقاله تحقیق پایان نامه

دانلود تحقیق پایان نامه مقاله رشته و گرایش : ادبیات برق عمران تاریخ شیمی فیزیک حسابداری روانشناسی مدیریت حقوق و..

انگیزه سکوت سازمانی-پایان نامه جو سکوت سازمانی ادراک شده

دانلود پایان نامه

علل و انگیزه سکوت سازمانی

افراد در سازمان اغلب داراي ایده­ها، نظرات و اطلاعاتی براي ارائه روش­هاي سازنده در بهبود کار و سازمان خود هستند. برخی افراد این اید­هها را ارائه و برخی دیگر ایده­ها، نظرات و اطلاعات خود را مسکوت نگاه داشته و سکوت می­کنند. ابراز ایده­ها (آواي سازمانی) یا مضایقه از ارائه آن­ها (سکوت سازمانی) ممکن است به لحاظ رفتاري، دو فعالیت متضاد به نظر برسند، زیرا سکوت مستلزم صحبت نکردن است درحالیکه آوا، نیازمند بیان مسائل و مشکلات موجود در سازمان است. اما واقعیت آن است که سکوت، ضرورتاً پدیده­اي در تقابل با آواي سازمانی نیست. در حقیقت، تفاوت بین سکوت و آوا، در سخن گفتن نیست بلکه در انگیزه افراد در خودداري از ارائه اطلاعات، ایده­ها و نظرات آن­ها است. در این چارچوب، سه نوع انگیزه مرتبط با سکوت و آوا وجود دارد (زارعی متین و همکاران، 81:1390):

  • رفتار کناره­گیرانه براساس تسلیم بودن و رضایت دادن به هر چیز،
  • رفتار خودحفاظتی بر اساس ترس، و
  • رفتارهاي دیگر خواهانه بدلیل علاقه به دیگران و ایجاد فرصت براي تشریک مساعی با آن­ها.

بنابراین سکوت، همیشه، دال بر رفتاري منفعلانه و در تضاد با آوا نیست. سکوت می­تواند فعال، آگاهانه، عمدي و هدفمند باشد (همان منبع). خودداری کارکنان از ارائه اطلاعات محرمانه و سری سازمان در مقابل دیگران، مصداق این امر می باشد (نقوی مقدم و فهیما، 39:1392).

مهمترین علل سکوت سازمانی عبارتند (Aylsworth, 2010):

  • ترس از عواقب اظهار نظرها مشتمل بر تنبیهات، مرگ، بی نصیب بودن از امتیازات، برکناری از سمت و پست سازمانی و … .
  • ترس از بی­توجهی مدیر ارشد و بلا استفاده ماندن نظریات و ایده‌ها. در بدترین حالت مدیران ممکن است حتی نظریات ارائه شده را نخوانند و در بهترین حالت ممکن است مدیر ارشد این نظریات را بخواند ولی با دلایل ناکافی یا مصلحت­های غیر قابل توجیه اقدام به رد ایده ارائه شده بنماید.
  • بدون پاداش گذاشتن ایده‌ها. وقتی که سازمان برای ایده‌های ارائه شده که مورد استفاده هم قرار گرفته و اثر بخش بوده‌اند پاداشی پرداخت نمی‌کند.

بنابراین احساس ترس و ناامنی مهمترین علت سکوت در سازمان تلقی می‌گردد. شکل بسیار بدتر سکوت سازمانی وقتی است که کارکنان سازمان به ظاهر فعال و پر سر و صدا هستند ولی آن­ها از اظهارنظرهای واقعی و اقدامات مناسب و کارشناسی شده خودداری می‌کنند و در برخوردها چیزی را می­گویند یا کاری را انجام می‌دهند که مدیر ارشد سازمان می‌خواهد. متخصصان علم مدیریت از پدیده سکوت سازمانی با عباراتی چون خطرناک یا مضر نام می‌برند (همان منبع).

 

 

دانلود پایان نامه