ارزیابی عملکرد:پایان نامه درمورد ابعاد مدیریت دانش

دانلود پایان نامه

ارزیابی عملکرد:

همه افراد حقدارند و علاقه مند هستند که از نتایج عملکرد روزانه خود آگاه باشند. این مساله درمورد کارکنان وجه دیگری هم پیدا می کند و آن این است که کارکنان علاقه دارند ازنظرات سازمان در مورد خود مطلع گردند و از سوی دیگر سازمان نیز محق است نظرات خودرا در مورد منابع انسانی سازمان که از اصلی ترین سرمایه های سازمان بشمار می روندابراز داشته و به اطلاع ایشان برساند.

در واقع، ارزیابی عملکرد یکی از موضوع­های مهم و در عین حال پیچیده مباحث مدیریت منابع انسانی است. موضوع ارزشیابی عملکرد معمولاً پس از انتخاب و استخدام ، آموزش و ایجاد انگیزش در کارکنان مطرح می­شود.دلایل متعددی برای ارزشیابی عملکرد کارکنان وجود دارد. نخست آن که ارزشیابی­ها اطلاعاتی به دست می­دهند که بر ­پایه آن می­توان در خصوص ارتقای کارمند تصمیم­گیری کرد. دوم آنکه ارزشیابی برای مدیر و کارکنان فرصتی فراهم می­سازد که بتواند رفتار مربوط به کار را با یکدیگر بازنگری کنند و سرانجام ارزشیابی به مدیر و کارمند فرصتی می­دهد که به منظور کارآیی و اثربخشی بیشتر، در برنامه­های آینده بازنگری کنند و ضعف­ها و کاستی­ها را جبران و نقاط قوت را تقویت کنند. (علوی،1382،ص 137)

براي اينكه مديريت كنيم بايد بتوانيم كه اندازه بگيريم. اين عبارت يكي از كليدي ترين فاكتورهاي مديريت است. لذا براي نيل به اين مقصود بحث ارزيابي عملكرد مطرح مي شود. در ارزيابي عملكرد ما از ميزان دستيابي به اهداف از پيش تعيين شده آگاه مي شويم، وضعيت جاريمان را با روند گذشته مقايسـه مي كنيم و وضعيت خويش را در قبال رقبا مــي سنجيم، نقاط ضعف و قوتمان را به منظور ترميم آنها شناسايي مي كنيم.

از واژه «ارزيابي عملكرد» تعاريف بسياري ارائه شده است. به منظور درك صحيح هر پديده يا موضوع لازم است آن پديده تعريف تا برد: باتز والتون[1] (1995) اظهار داشته اند که عملکرد یک ساختار چند بعدی است که متغیرهای آن به عوامل مختلفی بستگی دارد. آن ها هم چنین اظهار داشتند که تعیین هدف ارزیابی از ارزیابی نتایج عملکرد ورفتار بسیار مهم تر می باشد.

 

کان[2] (1996) استدلال می کند که عملکرد فرآیندی است که فرد به آن توجهی ندارد ودر واقع جدا از اهداف می باشد. برناردین[3] قوی ترین رابطه را با اهداف راهبردی سازمان ،رضایت مشتریان ومشارکت اقتصادی بر قرارمی کنند.

 

-کین معتقد است عملکرد ، چیزی است که فرد به جا می کذارد و چرا از هدف است.(یوسفی ،1389،ص 20)

 

-برنادین و همکارانش معتقدند که عملکرد باید به عنوان نتایج کار تعریف شود ، چون نتایج قوی تدوین رابطه را با هدف استراتژیک سازمان ، رضایت مشتری و نقش های اقتصادی دارد.( یوسفی ،1389، ص 20)

 

به گفته بارچ عملکرد هم به معنای رفتارها و هم به معنای نتایج است. رفتارها از فرد اجراکننده ناشی می شوند و عملکرد را از یک مفهوم انتزاعی به عمل تبدیل می کنند. رفتارها فقط ابزارهایی برای نتایج نیستند، بلکه  به نوبه خود نتیجه به حساب می آیند. این تعریف از عملکرد منجر به این نتیجه گیری می شود که هنگام مدیریت عملکرد گروهها و افراد ، هم ورودی ها ( رفتارها) و هم خروجی ها ( نتایج) باید در نظر گرفته شوند. این مدل ، سطوح توانایی یا شایستگی و موفقیت ها را همانند هدف گذاری و بازبینی اهداف ، پوشش می دهد.( یوسفی ،1389، ص20)

سازمان ها برای حفظ حیات خود و پیشرفت در دنیای رقابتی امروز به بهبود مستمر عملکرد توجه دارند.

( بذار جزایری ،1387،ص 17)

عملکرد هم به چگونگی انجام وظایف ، فعالیت ها و نتایج حاصله از آن ها اطلاق می شود.( عالم تبریز و همکاران ، 1390، ص 187).

 

به اعتقاد اسکورهون و همکارانش (2002)  عملکرد به کیفیت و مقدار موفقیت های فردی یا گروهی اشاره دارد. آرمستردانگ عملکرد را یک استراتژی می داند که مبتنی بر تجزیه و تحلیل عوامل اساسی موفقیت و سطوح عملکرد حاصله بر پایه آن عوامل است .( بزار جزایری ،1387، ص 17)

 

ارزيابي‌ عملكرد عبارتست‌ از تعيين‌ درجه‌ كفايت‌ و لياقت‌ كاركنان‌ از لحاظ‌ انجام‌ وظايف‌ محوله‌ و قبول‌ مسئوليتها در سازمان‌ كه‌ اين‌ ارزيابي‌ بايد به‌ طور عيني‌ و منظم‌ انجام‌ پذيرد.

 

كاسيو  ارزيابي عملكرد را توصيف نظام‌دار نقاط قوت و ضعف عملكرد فرد يا گروه در رابطه با اجراي وظايف محوله تعريف مي‌كند.ارزيابي عملكرد در بعد نحوه استفاده از منابع و امکانات در قالب شاخص‌هاي كارايي بيان مي‌شود. اگر در ساده‌ترين تعريف، نسبت داده به ستاده را كارايي بدانيم، نظام ارزيابي عملكرد در واقع ميزان كارايي تصميمات مديريت در خصوص استفاده بهينه از منابع و امكانات را مورد سنجش قرار مي‌‌دهد. ارزيابي عملكرد در بعد سازماني معمولاً مترادف با اثربخشي فعاليتها است. منظور از اثربخشي ميزان دستيابي به اهداف و برنامه‌ها با ويژگي كارآ بودن فعاليت ها و عمليات است. (رحيمي  1385، ص 36)

 

ارزيابي عملکرد به فرآيند سنجش و اندازه‌گيري عملكرد دستگاهها در دوره‌هاي مشخص به گونه‌اي كه انتظارات و شاخصهاي مورد قضاوت براي دستگاه ارزيابي شونده شفاف و از قبل به آن ابلاغ شده باشد، اطلاق مي‌گردد. (طبرسا 1378، ص4)

ارزیابی عملکرد فرآیندی است که به سنجش و اندازه گیری ، ارزش گذاری و قضاوت دربارۀ عملکرد طی دوره ای معین می پردازد.

 

 

 

ارزیابی عملکرد ویا سنجش عملکرد فرایندی است که بوسیله آن مدیر :

مرحله اول) رفتار های کاری کارکنان را از طریق سنجش ومقایسه آنها با معیارهای از پیش تعیین شده ارزیابی می کند.

مرحله دوم) نتایج حاصله را ثبت میکند.

مرحله سوم) آنها را به اطلاع کارکنان سازمان می رساند.

یک سیستم ارزیابی عملکرد ،فرایند ها وفعالیتهای سازمانی مرتبط با موضوع ارزیابی عملکرد را شامل  می شود.(مورهد وگریفین، 1391،ص 478)

[1]– Batesand Holton

[2]– kane

[3]-Bernadin

دانلود پایان نامه
این نوشته در مقالات و پایان نامه ها ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.